|
|
|
|
Piąty miesiąc życia niemowlęcia mija pod znakiem doskonalenia dotychczasowych umiejętności rozwojowych. Zauważalny postęp dotyczy pionizacji, dziecko zdecydowanie stabilniejszego utrzymywania główki. Dobrze wypadające próby sadzania dziecka mogą wskazywać, że jest to najwyższa pora, niemniej jednak jest jeszcze zbyt wcześnie. Dziecko wymaga nadal asekuracji przy siedzeniu tj : podparciu główki i kręgosłupa, stąd zalecane jest jedynie sadzanie w sidełkach bądź leżakach. Okres ten jest lepiej wykorzystać na kontynuacje ćwiczeń mięśni grzbietu, co osiągamy układając malca na brzuchu. Zadzierać będzie główkę wysoko podpierając się pewnie o podłoże rozłożonymi rączkami. Malec w pewnym momencie przypadkowo poprzez nierównomierne podparcie i gwałtowny ruch główki odkryje jaki sposób można przewrócić się na plecy. Na początku przypadkowo, a następnie świadomie będzie ćwiczyć przewroty na plecy. Kończyny dolne wykazują coraz więcej aktywności ,sprawnie rozkopując przykrywający kocyk. Przy próbie podsinienia pod paszki nadal podciąga kończyny pod siebie. W miarę upływu czasu zauważalne stanie się delikatne podpieranie paluszkami, a przy końcu 5 -ego miesiąca nawet próba przeniesienia ciężaru ciała całą powierzchnią stóp. Kontakty z pozostałymi członkami rodziny wzmagają się, reaguje głośnymi okrzykami, radosnym śmiechem i doskonali gaworzenie. Zauważa odbicie w lustrze śmiejąc się również do niego.
|
<< początek |
SZCZEPIENIA OCHRONNE
Z końcem miesiąca szczepimy dziecko przeciw błonicy, kokluszowi, tężcowi oraz chorobie Heinego-Medina
|
<< początek |
PIERWSZA ZUPKA JARZYNOWA
Piąty miesiąc kończy się wprowadzeniem pierwszego posiłku uzupełniającego jakim jest zupa jarzynowa ( w zależności czy rozpoczęte zostało wzbogacenie diety niemowlęcia). Możemy zdecydować się na zakupienie przygotowanego posiłku co daje gwarancję, co do składu ilościowego i jakościowego. Producenci na opakowaniach umieszczają informację dotyczącą wieku od jakiego wprowadzamy posiłek oraz skład. Podstawowym surowcem pierwszej zupki powinna być marchewka, unikamy warzyw takich jak : seler, por, cebula czy rośliny strączkowe i kalafior. Jeśli decydujemy się na przygotowanie własnego posiłku, ważne aby mieć pewność co do pochodzenie surowca. Obowiązują nas zasady przygotowania polegające na dokładnym umyciu, opłukaniu. Do sporządzenia zupki najlepiej wykorzystać marchewkę, ziemniaka niewielki dodatek świeżego masła lub oliwy (1 łyżeczka). pamiętajmy o wcześniej wspomnianych warzywach, z których nie powinniśmy przygotowywać pierwszych posiłków. Zupka nie powinna być przyprawiana, przed podanie ostudzona. Istotne jest aby była łagodna w smaku i posiadała odpowiednią konsystencję tj : w miarę gęsta gdyż będziemy ją podawać łyżeczką. Podawanie łyżeczką nie zaburza fizjologicznego odruchu ssania piersi, czego możemy obawiać się przy karmieniu z butelki . Ilość, która zje maluch jest trudna do przewidzenie, może to być 150 a nawet 200 ml, jeśli mamy problemy ze zjadaniem nowego posiłku możemy podzielić go na porcje dając np : 3 x po 50 ml w ciągu dnia.
|
|
Jak rozpoczynamy karmienie łyżeczką?
Dziecko należy posadzić bezpiecznie w pionowej pozycji
Niewielką ilość posiłku nakładać należy na czubek łyżeczki
Łyżeczka powinna być mała, plastikowa i mieć gładkie brzegi
Dziecko nie może być zmęczone, osoba karmiąca nie wykazywać pośpiechu
Pośpiech i nerwowa atmosfera są przeciwwskazane
Jednorazowo wprowadzamy tylko jeden nowy smak
Siłowe wpychanie łyżeczki do ust dziecka jest niewskazane ( negatywne skojarzenia)
Cierpliwość podczas nieudanych prób - odczekaj parę dni, potem próbuj ponownie
|
<< początek |
|
Co robić, gdy maluch nie chce jeść zupki.
Nie spodziewajmy się, że wprowadzenie nowego posiłku , o nowym smaku i innej konsustencji będzie przyjęte z entuzjazmem przez dziecko. Bardzo często jest wręcz odwrotnie malec będzie się krzywić, i czując smak nowej potrawy, wypluje go. Jesteśmy w sytuacji bez wyjścia i musimy sprostać kolejnemu problemowie.
Oto kilka prostych rad:
Nie przejmujcie się, i nie traćcie równowagi, to najgorsze co można uczynić.
Nie zmuszajcie dziecka, jeśli nie chce, niech nie je.
Zmieńcie smak zupki gdy dziecko przez kilka dni nie będzie chciało jej jeść.
Wstrzymajcie się z podawanie zupki, gdy zauważycie, że dziecko się krztusi. Ponowna próba po 2 - 3 tygodniach może wypaść pomyślnie.
|
<< początek |
ZĄBKOWANIE
Jest to wydarzenie długo oczekiwane przez rodziców. Najczęściej zwiastunem tego jest zmiana zachowania niemowlęcia ( płacz spowodowany bólem, pogorszenie nastroju, obfite ślinienie, gorszy apetyt). Ale są też dzieci u których zęby wyrzynają się bez jakichkolwiek dolegliwości a nawet niepostrzeżenie. Pierwsze ząbki pojawiają się około 6-8 miesiąca a ząbkowanie kończy się w pierwszej połowie drugiego roku życia. Nie jest to regułą gdyż ząbkowanie może się rozpocząć wcześniej bo w 4-5 miesiącu życia, jak i później po 12 miesiąca. Generalnie nieprawidłowością jest brak zębów po skończonych 1,5 roku. jest w sumie 20 mleczaków
Jako pierwsze wyżynają się zwykle dolne jedynki a w następnej kolejności górne, kolejno po nich dwójki górne i dolne, a na końcu pojawiają się kły i zęby trzonowe. Przed pojawieniem się pierwszych zębów dziecko obficie ślini się. Nadmiar śliny może podrażniać skórę wokół ust i powodować jej zapalenia dlatego nie powinniśmy zapominać o pielęgnacji tej okolicy Dziecko będzie wkładać do ust i gryźć różne przedmioty chcąc ulżyć
Wyżynaniu się zębów może towarzyszyć lekka gorączka nie przekraczająca zwykle 38 st. C. Dziecko może mieć trudności ze ssaniem piersi a starsze karmione pokarmami stałymi będą niechętnie spożywać twardsze produkty. Innymi towarzyszącymi objawami mogą być luźniejsze stolce.
|
Tabela ząbkowania
|
siekacze środkowe górne |
6-8 miesiąc |
siekacze środkowe dolne |
5-7 miesiąc |
siekacze boczne górne |
8-11 miesiąc |
siekacze boczne dolne |
7-10 miesiąc |
kły |
16-20 miesiąc |
trzonowe I |
10-16 miesiąc |
trzonowe II |
20-30 miesiąc |
|
|
Nasze postępowanie
Wodne gryzaki schłodzone w lodówce i podane dziecku do gryzienia ukoją obolałe dziąsła
Schłodzone pokarmy tj, banan, jogurt są dobrymi przekąskami, które dodatkowo łagodzą ból
Delikatny masaż dziąseł wykonany palcem z żelem działającym przeciwbólowo (Bobodent, Calgel, Dentinox-gel)
Pokarmy w postaci papekgdy dziąsła są bardzo bolesne
Wycieranie i natłuszczanie okolicy ust kremem zapobiega podrażnieniom skóry
Nie należy zmuszać dziecka do jedzenia posiłków
|
|
Kiedy do lekarza?
Gorączka podnosi się powyżej 38 st. C
pojawia się biegunka, lub wymioty
bardzo bolesne ząbkowanie nie łagodzące się przy zastosowaniu domowych sposobów
brak jest ząbków z końcem 18 miesiąca
krzywy wzrost ząbków lub nachodzenie ich na siebie
|
<< początek |
KRZESEŁKO DO KARMIENIA
|
<< początek |
|
z ePoradnika
|
Dziecko skończyło 4-m-ce. w nocy przesypiało 3-5 godzin.
Teraz budzi się co godzinę, jaka może być tego przyczyna?
|
Dziecko w tym wieku karmione piersią ma prawo budzić się do karmienia nawet co godzinę.
Zwiększona ilość karmień nocnych jest sprawą przejściową i świadczy o zwiększeniu zapotrzebowania energetycznego dziecka.
|
Mój syn 11.04. kończy trzy
miesiące. Jak do tej pory był karmiony wyłącznie piersią, bez dokarmiania i
dopajania. Kiedy mam wprowadzać soczki (jabłuszko) i zupki do jego jadłospisu?
|
Dziecku karmionemu piersią pierwszy bezmleczny posiłek w postaci zupki jarzynowej wprowadzamy w 6 miesiącu życia, wcześniej tzn. w 4-5 miesiącu można wprowadzić soki warzywne lub owocowe (z marchwi,jagód, malin,porzeczek). Proszę wziąć pod uwagę fakt, że u wielu matek wprowadzenie innego pokarmu powoduje zmniejszenie ilośći wytwarzanego mleka, o ilość podobną do podawanej w bezmlecznych posiłkach.
|
Mój syn ma skończone 4 miesiące i krzykiem domaga się siadania. Czy mogę mu na to pozwalać
|
Wnioskuje, że dziecko rozwija się dobrze, nie należy ograniczać jego chęci do siadania. Musicie Państwo jednak okupić to zwiększoną uwagą. Dziecko wymaga podpierania, zwłaszcza jeśli jest bardziej ruchliwe. Gdy dziecko rozwinie bardziej zmysł równowagi pomocne mogą okazać się poduszki do podbierania.
|
<< początek / VI miesiąc >> |
|