Powrot do strony glownej
1 ROK > ROZWÓJ  >  percepcja 
 ( I   II   III   IV   V   VI   VII   VIII   IX   X   XI   XII   )
raczkowanie
siadanie
chodzenie
chwytanie
percepcja
mówienie
rozumienie mowy
rozwój społeczny
Jest to pojęcie obejmujące postrzeganie zmysłowe oraz umiejętność przetwarzania bodźców. Umożliwia różnicowanie jakości i intensywności bodźców i odbioru ich w zależności od okoliczności i dotychczasowych doświadczeń.
NOWORODEK
- reaguje na zdecydowanie działanie i ostre bodźce dźwiękowe i słuchowe
Noworodek reaguje poprzez odruchowe zamknięcie powiek, marszczenie czoła i grymasy twarzy. Obecny jest odruch Moro, przy którym otwiera usta, ręce wędrują ku górze a palce ulegają wachlarzykowatemu wyprostowi. Następnie dochodzi do zamknięcia ust i przeniesienia rąk do przodu. po koniec pierwszego miesiąca życia stwierdzamy umiejętność śledzenia wzrokiem grzechotki w zakresie po 45 stopni w obie strony.
<< początek
KONIEC 2 i 3 MIESIĄCA
- śledzenie wzrokiem przedmiotu od jednego kąta oka do drugiego oka
- reakcja na dźwięk dzwonka przez zatrzymanie spojrzenie

Dziecko wodzi wzrokiem za przedmiotem i obraca równocześnie główką
<< początek
KONIEC 4 MIESIĄCA
- obserwowanie przedmiotu w swojej ręce
<< początek
KONIEC 5 MIESIĄCA
- szukanie źródła szeleszczącego dźwięku przez obracanie główki
Dziecko kieruje główkę w stronę źródła dźwięku. Reakcja powinna być obustronna, jakakolwiek różnica w reakcji po obu stronach wymaga wykluczenia zaburzeń narządu słuchu
<< początek
KONIEC 6 MIESIĄCA
- obserwowanie przedmiotu, który upadł
Najlepiej zaobserwować reakcje dziecka trzymając je na kolanach siedząc przy stole. Dziecko śledzi przedmiot leżący na blacie a przy przesuwaniu go wodzi wzrokiem. W chwili upadku przedmiotu na podłogę dziecko spogląda za krawędź stołu.
<< początek / dalej >>
.
rozwój żywienie pielęgnacja szczepienia choroby o nas nota prawna mapa serwisu napisz do nas
ankietaOK ePoradnik noWWWela sklepikOK kuchnia w sieci forum
Copyright © 2000-2001 Medycyna & Media