|
Jest to pojęcie obejmujące postrzeganie zmysłowe oraz umiejętność przetwarzania bodźców. Umożliwia różnicowanie jakości i intensywności bodźców i odbioru ich w zależności od okoliczności i dotychczasowych doświadczeń.
|
NOWORODEK
- reaguje na zdecydowanie działanie i ostre bodźce dźwiękowe i słuchowe
Noworodek reaguje poprzez odruchowe zamknięcie powiek, marszczenie czoła i grymasy twarzy. Obecny jest odruch Moro, przy którym otwiera usta, ręce wędrują ku górze a palce ulegają wachlarzykowatemu wyprostowi. Następnie dochodzi do zamknięcia ust i przeniesienia rąk do przodu. po koniec pierwszego miesiąca życia stwierdzamy umiejętność śledzenia wzrokiem grzechotki w zakresie po 45 stopni w obie strony.
|
<< początek |
KONIEC 2 i 3 MIESIĄCA
- śledzenie wzrokiem przedmiotu od jednego kąta oka do drugiego oka
- reakcja na dźwięk dzwonka przez zatrzymanie spojrzenie
Dziecko wodzi wzrokiem za przedmiotem i obraca równocześnie główką
|
<< początek |
KONIEC 4 MIESIĄCA
- obserwowanie przedmiotu w swojej ręce
|
<< początek |
KONIEC 5 MIESIĄCA
- szukanie źródła szeleszczącego dźwięku przez obracanie główki
Dziecko kieruje główkę w stronę źródła dźwięku. Reakcja powinna być obustronna, jakakolwiek różnica w reakcji po obu stronach wymaga wykluczenia zaburzeń narządu słuchu
|
<< początek |
KONIEC 6 MIESIĄCA
- obserwowanie przedmiotu, który upadł
Najlepiej zaobserwować reakcje dziecka trzymając je na kolanach siedząc przy stole. Dziecko śledzi przedmiot leżący na blacie a przy przesuwaniu go wodzi wzrokiem. W chwili upadku przedmiotu na podłogę dziecko spogląda za krawędź stołu.
|
<< początek / dalej >>
|