|
Rozwój społeczny dziecka składa się z dwu równoległych procesów podczas, których dochodzi do nabywania zdolności porozumiewania się z innymi osobami. W pierwszym rządzie są to rodzice, następnie inne dzieci i dorośli. Dziecko jednocześnie uzyskuje autonomie i zdolność do stopniowego odłączania się co prowadzi do pełnej samodzielności. Usamodzielnianie się jest zasadniczo związane z rozwojem umiejętności motorycznych takich jak chód, chwytanie, natomiast umiejętność porozumiewania się z zaangażowaniem osób bliskich w kontakty z dzieckiem.
|
NOWORODEK
- uspokaja się po wzięciu na ręce
|
<< początek |
KONIEC 2 MIESIĄCA
- reakcja na glos matki poprzez zatrzymanie wzroku, przelotny uśmiech czy też ożywienie
|
<< początek |
KONIEC 3 MIESIĄCA
- potrafi śledzić przemieszczające się osoby oraz reagować na nie uśmiechem
|
<< początek |
KONIEC 4 MIESIĄCA
- reaguje głośnym śmiechem na próby porozumiewania się z nim
- wyraźna radość jeśli ktoś się nim zainteresuje a niezadowolenie przy odbieraniu ulubionej zabawki
|
<< początek |
KONIEC 5 MIESIĄCA
- pierwsze początki próby komunikowania się z otoczeniem poprzez zwracanie się do osoby mówiącej
- zaprzestaje płakać gdy ktoś zaczyna mówić. zauważa różnice między łagodną a ostrą wypowiedzią
|
<< początek |
KONIEC 6 MIESIĄCA
- dalsze poszukiwanie kontaktów poprzez gruchanie
- wyciąganie rączek do wzięcia na ręce
- inne reakcje w stosunku do ludzi znajomych i nieznajomych
|
<< początek |
KONIEC 7 MIESIĄCA
- obserwacja czynności wykonywanych prze osoby bliskie
|
<< początek |
KONIEC 8 MIESIĄCA
- rozpoczyna się okres obawy przed osobami nieznajomymi
- zauważa swoje odbicie w lustrze
|
<< początek |
KONIEC 9 MIESIĄCA
- chętnie bawi się w chowanego
- wyraźna radość przy spotykaniu znajomych osób
- zdecydowane niezadowolenie przy odbieraniu mu zabawki
|
<< początek |
KONIEC 10 MIESIĄCA
- powtarza czynności, za które udzielamy pochwały
|
<< początek |
KONIEC 11 MIESIĄCA
- jeśli ganimy dziecko za wykonywanie jakiś czynności to przerywa ją na czas naszej obserwacji
- uczestniczy w trzymaniu szklanki podczas nauki picia napojów
- samodzielnie spożywa przekąski np: biszkopty
|
<< początek |
KONIEC 12 MIESIĄCA
- podejmuje próby kontaktu z własnym odbiciem w lustrze - uśmiecha się, bawi się i chowa
- chce samodzielnie posługiwać się łyżką
|
<< początek |