Powrot do strony glownej
1 ROK > ROZWÓJ  >  VI miesiąc
raczkowanie
siadanie
chodzenie
chwytanie
percepcja
mówienie
rozumienie mowy
rozwój społeczny
SZÓSTY MIESIĄC
rozszeżamy dietę dziecka, kupujemy kojec, pierwsze buty, niedokrwistość, szczoteczka do zębów, mama wraca do pracy,
z ePoradnika
Szósty miesiąc życia jest okresem, w którym największemu rozwojowi ulega umiejętność chwytania i posługiwania się dłonią. Do zaobserwowania będą zamierzone i celowe ruchy kończyn górnych służące coraz to bardziej małemu człowiekowi. Dziecko chwyta przedmioty całą dłonią (stąd określamy chwyt jako dłoniowy ) i w większości przemieszcza je w kierunku ust. Potrafi przełożyć przedmiot z jednej rączki do drugiej, a gdy w pobliżu znajdzie się coś atrakcyjniejszego bez wahania sięgnie po niego upuszczając dotychczas trzymany. Niemowlę odkrywa swoje ciało, łapie stópki również wkładając je do ust, chłopcy znajdą u siebie coś pomiędzy nóżkami co będzie przyciągać ich uwagę, i gdzie jest warto sięgać. Doskonaląca się umiejętność zmiany pozycji ciała do się we znaki na przewijaku przy próbie przebierania. Przewracanie się na plecy to już nie jest problem. Przy układaniu na brzuszku wysoko podpierać się będzie na rączkach, a przy ułożeniu czegoś ciekawego w niewielkim zasięgu podejmie próbę pełzania. Sadzając malca dajemy mu dalsze powodu do radości oraz kolejne bodźce. Będzie siedzieć z podparciem, bądź sam próbować podpierać się rączkami. Czas trwania takiego siedzenie będzie stopniowo wydłużać się a nasza pomoc coraz mniej potrzebna. Pamiętajmy, że czas trwania takiej formy siedzenie powinien być wciąż krótki. Na dowolnie długie utrzymywanie się w takiej pozycji pozwolimy dziecku jeśli samo siada. Kolejnym milowym krokiem w rozwoju jest doskonaląca się funkcja narządu słuchu. Wyczulenie na delikatne dźwięki da swój wyraz poprzez nasłuchiwanie przez dziecko takich dźwięków jak padający deszcz, grające radio. Z drugiej strony spowoduje to większą podatność na wzbudzanie się spowodowane dźwiękami dochodzącymi z zewnątrz.
<< początek
ROZSZERZAMY DIETĘ DZIECKA

Jeżeli zdecydowaliśmy się na wcześniejsze wzbogacenia diety niemowlęcia z końcem 6 miesiąca wprowadzamy sok z przecieranych owoców jak również poprawiamy pożywność zupy jarzynowej przez dodanie mięsa. Mięso jest źródłem białka jak również żelaza. W tym okresie życia ustrój dziecka wymaga uzupełniania tego pierwiastka, ponieważ zgromadzone w okresie ciąży zapasy na skutek nasilenia procesu erytropoezy stopniowo wyczerpują się. Najlepszym mięsem w tym okresie jest indyk , królik lub kurczak. Początkowa ilość mięsa to około 10 g, które należy po ugotowaniu dokładnie rozdrobnić przy pomocy miksera względnie bardzo drobno pokroić. Istotną uwagę jest to, że wprowadzając mięso do diety gotujemy je osobno i dopiero wówczas wrzucamy do zupy jarzynowej. Spowodowane jest to alergennym działaniem rosołów, które powinny być włączane dopiero po ukończeniu 1 roku.
<< początek
KUPUJEMY KOJEC

Kojec spełnia dwojaką funkcję, po pierwsze jest miejscem gdzie dziecko jest bezpieczne i nie obawiamy się, że coś się może wydarzyć, a po drugie pozwala rodzicom na chwilę wytchnienia gdy umieszczą pociechę wewnątrz. Dodatkowo kojec może być wykorzystany jako łóżeczko gdy cała rodzina wybiera się w podróż. Aby stał się w pełni przydatnym i poręcznym urządzeniem powinien być łatwy w obsłudze i w pełni bezpieczny. Przed zakupem warto zastanowić się z jakim przeznaczeniem planujecie jego użytkowanie. Obecnie kojce są lekkie, składają się łatwo i szybko, wyposażone są często w pokrowce, które umożliwiają poręczne przenoszenie. Kojec staje się jeszcze bardziej przydatny, kiedy wasza pociecha zaczyna pełzać. Może być użytkowany właściwie dokąd dziecko nie zacznie biegać. Jeśli planujecie ,że kojec może być miejscem gdzie dziecko będzie spać to pamiętajcie , że większość wymaga dokupienia dodatkowego odpowiednio grubego materaca. Zwróćcie uwagę aby wysokość barierek była odpowiednia dla waszego dziecka wszelkie elementy twarde które mogłyby się stać zagrożeniem przy upadku powinny być osłonięte
<< początek
PIERWSZE BUTY

Nie wszyscy rodzice kierują się odpowiednimi względami przy zakupie obuwia dla dziecka, a jak stwierdzono 20% wręcz kupuje nieodpowiednie pod względem zdrowotnym. Pamiętać należy ze stopy dziecka są podatne na deformacje. Wywołane nieodpowiednim obuwiem będą postępować wraz ze wzrostem dziecka i stopniowo przyjmować swój własny bieg. Prowadzić to może do wykształcenia się nieprawidłowego modelu chodu oraz utrwalenia zniekształcenia. Stopy dziecięce z jednej strony są podatne na zniekształcenia, a z drugiej będą się prawidłowo rozwijać jeżeli nie będziemy w tym przeszkadzać poprzez nieodpowiednie obuwie.
(więcej...)
Warto wiedzieć !
Dopóki dziecko spędza większość czasu leżąc, nie potrzebne są mu żadnych butów, założone luźne skarpetki na nóżki chronią je przed marznięciem.
Znak "ZDROWA STOPA" jest gwarancją, że buty nim oznaczone zabezpieczą prawidłowy rozwój dziecięcych stóp.
Cholewką powinna sięgać nieco ponad kostkę i mieć usztywnioną piętą, co będzie wspomagać prawidłowe ustawienie stopy.
Zapięcie sięgające daleko w kierunku czubka ułatwia zakładanie, zdejmowanie i dopasowanie obuwia.
Dzieci do 4 roku życia mają fizjologiczne płaskostopie spowodowane podściółką tłuszczową wypełnia sklepienie stopy.
Dziecięca stopa rośnie przeciętnie około 1 cm rocznie, a w niektórych okresach nawet 1,5 cm.
Wielkość stopy powinna być mierzona co 3 miesiące dzięki czemu upewniamy się, że dotychczasowe buciki nie jest za małe.
Nowe buty przed zakupem powinny być mierzone na stopach dziecka, nie posługujemy się "patyczkami".
Prawidłowo dobrany but powinien być dłuższy od stopy o 6 - 10 mm w zależności od kształtu czubka i układu palców oraz ze względu na przesuwanie się stopy w bucie w czasie chodzenia.
Sprawnie chodzącym dzieciom można kupować obuwie płytkie pamiętając o tym aby posiadało tzw. łoże dla pięty ( zagłębieniem pod piętę ) zapobiegające przesuwaniu się pięty na boki.
Obuwie, które przechodzi z dziecka na dziecko ze względu na zmieniony już kształt może wywierać niekorzystny wpływ na rozwijającą się stopę, która dopasowuje się do niego.
Wkładki ortopedyczne powinny być stosowane jedynie po zaleceniu lekarskim. Nieodpowiednie niezgodne ze wskazaniami stosowanie zaopatrzenie ortopedycznego może mieć odwrotny skutek.
Obuwie wykonane solidnie i estetycznie choć jest większym wydatkiem , zawsze jest lepszą inwestycją zwracającą się w dłuższym czasie użytkowania.
<< początek
NIEDOKRWISTOŚĆ

Żelazo jest najważniejszym czynnikiem w produkcji hemoglobiny. Zbyt mała jego ilość jest powodem powstawania niedokrwistości. Niemowlęta urodzone w terminie mają dość znaczny zapas żelaza zgromadzony podczas ciąży zwłaszcza w ostatnim trymestrze. Ta ilość zabezpiecza proces erytropoezy do około 6 miesiąca życia, która wzmaga się właśnie w tym okresie. Jedynym sposobem odpowiedniego dowozu żelaza będzie uzupełnienie diety poprzez stosowanie kaszek, mieszanek mlecznych wzbogacanych w żelazo. Natomiast niemowlęta urodzone przed czasem nie zdążyły w wystarczającym stopniu zgromadzić żelaza stąd one są najbardziej zagrożone wystąpieniem niedokrwistości. Innym powodem może być niedokrwistość matki w okresie ciąży, konflikt serologiczny jak również pewne zaburzenia jelitowe niemowlęcia : biegunka , upośledzenie wchłaniania żelaza, pasożyty, oraz błędy żywieniowe (niedostatek wit. B i C)
Pomocne w zapobieganiu niedokrwistości są :
Podawanie preparatów żelaza przy długotrwałym karmieniu piersią.
Stosowanie mieszanek wzbogaconych w żelazo.
Dobór produktów bogatych w żelazo i wit C przy wzbogacaniu diety.
SZCZOTECZKA DO ZĘBÓW
Dbania o zęby powinniśmy uczyć dzieci jeszcze w pierwszym roku życia. Po wyrżnięciu się ząbków sposobem na czyszczenie ząbków jest wilgotna gaza nawinięta na palec, którą pocieramy ząbki. Kolejnym etapem w pielęgnowaniu uzębienia jest specjalna gumowa szczoteczka. Wstępem do samodzielnego mycia zębów będzie rozpoczęcie trzymania szczoteczki, wkładanie do buzi oraz niezgrabne poruszanie jej głównie najczęściej jak naśladowanie rodziców. Istotne jest wytworzenie samego nawyku posługiwania się szczoteczką, więc początkowo nie zwracamy uwagi na sposób w jaki jest to robione przez malucha. Natomiast w późniejszym okresie uczymy dziecko właściwego posługiwania się szczoteczką i będzie to zdecydowanie łatwiejsze u dzieci, które wcześniej wyrobiły w sobie nawyk mycia zębów.
Według zaleceń stomatologów mycie zębów powinno być wykonywane przy użyciu pasty z fluorem. Częstotliwości mycia zębów proponowana przez stomatologów to 2-3 razy dziennie przez co najmniej 3 minuty. W użyciu proponowane są szczoteczki średnio twarde lub miękkie. Natomiast przestrzenie międzyzębowe czyszczone być powinny nitką dentystyczną lub z użyciem specjalnej szczoteczki pęczkowej. Jako uzupełnienie służą specjalne płyny zawierające substancje dezynfekujące i odświeżające oraz fluor. Obecnie oferowanych jest wiele rodzajów szczoteczek do zębów i środków pielęgnacyjnych. Przed wyborem odpowiedniego powinno się uwzględnić jego wiek, stan uzębienia oraz prawidłowość zgryzu. Znaczenia ma jej kształt, kolor oraz funkcjonalność. Dziecko powinno być na wstępie zachęcone jej wyglądem, stąd ciekawy kształt i żywy kolor może być dobrym rozwiązaniem. Bądźcie pewni, że jeśli szczoteczka nie spodoba się waszemu maluchowi, to mało prawdopodobne jest aby udało się wam zachęcić go do mycia ząbków.
<< początek
Dobre rady

Gumowe szczoteczki dla niemowlaków powinny być wybierane jako pierwsze szczoteczki. Poza samym myciem ząbków przydatne są do wielu zabiegów higienicznych w jamie ustnej :
  • prowadzenie masażu dziąseł podczas wyrzynania się zębów mlecznych,
  • przy pędzlowaniu jamy ustnej, np. przy usuwaniu pleśniawek,


  • Kolejne to szczoteczki do nauki samodzielnego mycia zębów mają kształt dostosowany do możliwości chwytnej rączki małego dziecka. Głównym zadaniem w tym okresie jest nauka dziecka jak chwytać, jak trzymać i jak posługiwać się szczoteczką .

    Szczoteczki miękki z małą główką są następnym etapem w nauce mycia zębów. Szczoteczki te mogą mieć różne długości włosia (wewnątrz krótsze, na zewnątrz dłuższe lub ścięte ukośnie z czubkiem) co umożliwia dokładniejsze dotarcie to mniej dostępnych miejsc. Jeśli dodatkowo zaopatrzone są w grzechotkę staną się dobrą zabawką. Szczoteczki grające służy do nauki prawidłowego szczotkowania zębów. Szczoteczka działa w ten sposób, że wydaje dźwięki jedynie przy prawidłowym prowadzeniu od z góry na dół . Natomiast przy nieprawidłowym szczotkowaniu poprzecznym szczoteczka nie wydaje dźwięków.
    << początek / mama wraca do pracy>>
    .
    rozwój żywienie pielęgnacja szczepienia choroby o nas nota prawna mapa serwisu napisz do nas
    ankietaOK ePoradnik noWWWela sklepikOK kuchnia w sieci forum
    Copyright © 2000-2001 Medycyna & Media