|
 |
|
|
Dziewiąty miesiąc to okres wspaniałych osiągnięć. Maluch bez niczyjej pomocy sprawnie potrafi podciągnąć się przy meblach i stanąć. Jego przygotowanie do chodzenia wyraża się poprzez próby unoszenia jednej stopy do góry i przeniesienia ciężaru ciała na drugą. Z tego miejsca do chodzenia już jest bardzo blisko. Niektóre niemowlęta zaczynają przemieszczać się wzdłuż mebli podpierając się o nie. W tym okresie należy zapewnić dziecku odpowiednio stabilne sprzęty domowe, które stanowić będą punkty podparcia, będą nimi: łóżeczko ze szczebelkami, stabilne krzesło. Duży postęp zauważalny jest w umiejętnościach chwytnych ręki. Dziecko zdecydowanie i mocno chwyta przedmioty, potrafi je wyjąć z pojemników i dość precyzyjnie umieścić w zamierzonym miejscu. Natomiast na próby odebrania upodobanej rzeczy zdecydowanie i głośno zaprotestuje. Dziesięciomiesięczne niemowlę wypowiada kilka dwusylabowych słów, najczęściej są nimi mama, tata, ale rozumienie ich pojawia się zazwyczaj przy końcu tego miesiąca (czasami wcześniej, a czasami trochę później). Postęp skojarzeń, abstrakcyjnego myślenie i komunikowania się przybiera rozpędu. Innymi umiejętnościami których możemy się spodziewać po swoim maluchu będą : picie samodzielne z kubeczka, wykonywanie prostych poleceń np : "oddaj mi to".
|
<< początek |
KARMIENIE PIERSIĄ - CO DALEJ ?
Decyzja o zaprzestaniu karmienia naturalnego jest trudna. Podjęcie jej nie następuje w jej chwili gdyż wielu powodów nie jest to możliwe. Zaprzestanie karmienia piersią wyciągać się może w czasie . 10 miesiąc życia jest to moment strategiczny ze względu na to, że niemowlę traci swoje zainteresowanie piersią. Odstawienie dziecka od piersi w tym momencie nie napotka jeszcze takiego oporu jakiego powinniśmy się spodziewać np. po pierwszym roku życia. Z inną sytuacją mamy do czynienia w przypadku dziecka alergicznego, gdyż odstawiając pokarm naturalny nie mamy dla niego nic w zamian tzn : mleko krowie jest nadal przeciwwskazane i ciężko byłoby wypełnić tę lukę pokarmową. Propozycją wielu pediatrów dla matek alergicznych niemowląt jest aby nie zaprzestać zbyt wcześnie karmienia piersią
|
<< początek |
JAK PRZEJŚĆ OD PIELUCHY DO NOCNICZKA ?
|
|
Dobre rady !
Kształt nocnik powinien mieć łagodne krawędzie dostosowane do ciała, nie odciskające się na ciele dziecka.
Więcej picia powoduje częstsze parcie na mocz wpływając na szybszą naukę korzystanie z nocnika
Regularne załatwianie się pozwala na próby wysadzania dziecka w określonych porach, łatwiej jest określić Kiedy dziecko robi kupkę ponieważ wówczas najczęściej przykuca.
Luźne ubranka, spodenki na gumkę, ułatwiają sprawne zdejmowanie odzieży dziecięcej
Nauka na przykładzie nocnika dla lalek czy też innej ulubione zabawki
Lato sprzyja nauce, zaniechanie stosowania pieluch i bieganie z gołą pupą pozwalają zauważyć dziecku jak mało przyjemne jest spływanie moczu po nóżkach.
Przymusowe sadzanie w nocniku może tylko sprowokować złe skojarzenie dziecka, nie pomagając w żaden sposób w nauce. Podobnie nie należy pozostawiać dziecka samego na nocniku.
Karanie lub niezadowolenie gdy dziecko zrobiło w majteczki jest niewłaściwe i powodować może głębokie urazu emocjonalne. A nagroda za udaną próbę może być pomocna i można to wypróbować zwłaszcza u starszych dzieci
Dobrze jest wykorzystać chęć dzieci do naśladowania, dlatego warto pokazać dziecku jak korzystamy z ubikacji, jak się siedzi na desce bądź jak się spuszcza wodę.
|
<< początek |
ROZBRYKANY MALEC
Odkąd dziecko umie się poruszać zakres jego wpływów zwiększa się, ukierunkowuje swoje zainteresowania nie tylko w stronę zabawek, czy też rzeczy z jego otoczenia, ale także w stronę cennych drobiazgów, kwiatów i sprzętu domowego. Jest wiele rzeczy, których nie chcielibyście, aby wasze dziecko robiło. Głównie ze względów bezpieczeństwa, czy też innych - ale jak to osiągnąć? Wprowadzenie posłuszeństwa jest jedynym i słusznym postępowaniem wpływającym na wychowanie dziecka i jego umiejętność odróżnienia dobra od zła.
|
|
Wprowadzając zasady dyscypliny należy pamiętać :
Przestrzegamy stanowczo reguł, które ustanowiliśmy z rozsądkiem
Każde dziecko jest inne i postępowanie rodziców będzie głównie uzależnione od charakteru dziecka
Zbyt surowe postępowanie z dzieckiem może spowodować tylko pozorne posłuszeństwo, które znika w --jednej chwili gdy dziecko wymyka się spod opieki rodziców
Zbytnie pobłażanie prowadzi do wychowania nieznośnego, kłótliwego i nieposłusznego brzdąca, który będzie przysparzał coraz więcej kłopotów swoim zachowaniem
Nawet najsurowsza dyscyplina nie powinna być pozbawiona miłości rodzicielskiej i zrozumienia dla dziecka, które w danej chwili może np. gorzej się czuć
Świat dziecka nie może być tylko złożony z zakazów i ograniczeń, nagradzajcie je wtedy gdy na to zasługuje
Nigdy nie okazujcie dziecku złości, nie karajcie go fizycznie !
Odróżniajcie nieprawidłowe zachowanie dziecka ale przypadkowe od tego które jest umyślne.
|
<< początek / XI miesiąc >> |
|