Powrot do strony glownej
1 ROK > ROZWÓJ  >  XII miesiąc
raczkowanie
siadanie
chodzenie
chwytanie
percepcja
mówienie
rozumienie mowy
rozwój społeczny
DWUNASTY MIESIĄC
szczepienia ochronne, pierwsze urodziny, nowe problemy, zabawa z lustrem, prawo czy leworęczny, z ePoradnika
Kończy się I rok życia dziecka, który jest okresem najbardziej dynamicznego rozwoju w całym życiu człowieka. Dziecko od urodzenia do końca 12 miesiąca potraja wagę urodzeniową i o połowę zwiększa swój wzrost. Uzyskuje dość dużą samodzielność poruszania się i potrafi komunikować się z otoczeniem. Jest to punkt wyjścia do dalszego rozwoju, kształtowania się osobowości i nabierania cech w których duży udział przypadać będzie rodzicom.
Co potrafię !

Podpierając się o meble przejść dookoła pokoju

Wypowiadać ze zrozumieniem słowa takie jak mama, tata a także przynajmniej jedno inne słowo

Samodzielnie pić z kubeczka

Chwytać drobne przedmioty pomiędzy koniec wskaziciela i kciuka

Samodzielnie stać

Robić "kosi kosi" i "pa pa"
<< początek
SZCZEPIENIA OCHRONNE

w 12 miesiącu życia szczepimy dziecko przeciwko gruźlicy. Jest to drugie szczepienie przeciwko tej chorobie, kolejne dopiero w 7 roku życia.
<< początek
PIERWSZE URODZINY

To wydarzenie jest wyjątkowo oczekiwane przez rodziców , sam solenizant nie bardzo wie o co chodzi gdy do domu przychodzą goście rządni zobaczenia jednolatka . Okoliczność ta jest wyśmienitą okazją do spotkania rodzinnego, ale pamiętajmy przede wszystkim o solenizancie. Pamiętajcie aby ten dzień był dla dziecka miłym wydarzeniem.
Dobre rady !
  • Nie wymuszajcie na dziecku popisów którymi miałby zajmować gości.
  • Zbyt duża ilość gości, a zwłasza osób nie bardzo znanych dziecku jest dla niego dużym stresem. Dlatego najlepiej ograniczyć listę gości tylko do członków najbliższej rodziny i osób, które są znane dziecku.
  • Godzina na którą zapraszacie gości powinna być tak ustalona aby malec był wypoczęty, najedzony i skory do zabawy. Jeśli popełnicie ten błąd i zaprosicie gości w czasie gdy solenizant jest zmęczony to z całego wydarzenia mogą wyjść nici.
  • Menu urodzinowe powinno być także podyktowane wiekiem dziecka
  • Zdjęcia fotograficzne są niezastąpione w takich sytuacjach, a wartościową pamiątką będzie zapis całego przyjęcia na taśmie video.
  • << początek
    NOWE PROBLEMY

    Większy lęk przed rozstaniem , który pojawia się w tym okresie jest związany z coraz lepszą pamięcią dziecka, które kojarzy czynności wykonywane przez rodziców przed rozstaniem : włożenie butów, okrycia. Dziecko zawczasu starać się będzie zapobiec temu poprzez rzewny płacz.

    Nie wiem czego chcę jest dość typowym zachowanie dziecka jednorocznego. Jest to związane z tym , że dziecko chcąc uzyskać jak najwięcej samodzielności równocześnie odczuwa lęk przed nowymi rzeczami. Dziecko powinniśmy zachęcać do coraz większej samodzielności, ale wtedy gdy nas potrzebuje musimy być zawsze przy nim. Zagwarantuje to dziecku poczucie bezpieczeństwa, które przezwycięży jego obawy.

    Coraz gorszy apetyt jest naturalnym zjawiskiem związanym z tym , że dziecko jeż nie będzie wzrastać tak intensywnie jak dotychczas. Poza tym wokół jest tyle bardziej interesujących rzeczy do robienia niż jedzenie posiłków. Pogorszenie apetytu może byś po trosze spowodowana chęcią decydowania przez dziecko jak i co będzie jadło. Pamiętajmy, że w tym czasie wzrastające zęby trzonowe mogą być powodem dość dokuczliwych dolegliwości bólowych co odbija się także na apetycie.

    "Pełen ręce roboty" w obserwowaniu i nadzorowaniu wspinającego się na meble i biegającego nieustannie po domu malca są wynikiem nabywania przez dziecko umiejętności ruchowych wraz z coraz lepszą zdolnością kojarzenia.
    << początek
    ZABAWY Z LUSTREM

    Prawdziwa zabawa z odbiciem w lustrze zaczyna się około 12 miesiąca życia. Dziecko widzi postać, której nie kojarzy ze sobą, zauważycie wtedy jak uśmiecha się do swojego nowego znajomego mieszkającego za szklaną szybą. Będzie się chować i skradać aby zaskoczyć przyjaciela na nieuwadze, jakoś zawsze będzie on czujny. W tym okresie lustro , które będzie obejmować sylwetkę dziecka jest bardzo zajmującym przedmiotem domowym. Zadbajcie o bezpieczeństwo dziecka dobrze montując lustro na ścianie. Ale o pierwszym lusterku można pomyśleć już gdy dziecko ma kilka tygodni. Umocowane może być na ścianie lub w innym miejscu, tak aby niemowlę mogło zobaczyć w nim swoje odbicie. Gdy malec będzie starszy postrajcie się o bezpieczne lusterko, które można chwytać do rączki. W sprzedaży są takie, które posiadają w sobie wbudowaną grzechotkę przez co zachęcają malca do sięgania po nie. Lusterko to także świetna zabawka do kąpieli. Warto pokazać dziecku, że pod wodą jego odbicie wygląda całkiem inaczej. U starszego malca wykorzystacie do zabawy "zajączki", które dziecko może samo prowadzić po ścianie. Pokażcie więc jak lustro odbija światło. Z wiekiem dzieci zauważają zniekształcenia, które daje np: wypukłe zwierciadło. Pamiętajcie o tym w okresie świąt Bożego Narodzenia, choinkowe bombki to doskonałe choć bardzo kruche "krzywe zwierciadło" i do tego kolorowe.
    Dobre rady !
  • Kupujcie tylko bezpieczne, plastikowe zwierciadełka.
  • Pamiętajac o tym, że wasza pociecha może ukierunkować swoje zainteresowanie na domowe lustra np: to wiszące na ścianie więc starajcie się je odpowiednio zabezpieczyć.
  • Lusto powinno być mocno zamocowane do ściany tak aby nie można było go oderwać od ściany lub bujać. Solidne przytwierdzenie w czterech rogach powinno wystraczająco zabezpieczyć wasze dziecko. Oczywiście wszystko jest zależne od temperamentu dziecka, całkiem możliwe, że trzeba będzie uciec się do całkowitego zdjęcia lustra ze ściany.
  • << początek
    PRAWO CZY LEWORĘCZNY

    Między 6 a 12 miesiącem dziecko zazwyczaj ujawnia pewne aktywności, mogące sugerować, która ręka jest dominująca. Zwykle można zauważyć, że niemowlę daje pierwszeństwo jednej ręce, ale po kilku miesiącach czyni to samo z drugą ręką. Natomiast część dzieci przed ukończeniem 1 roku życia jednakowo chętnie posługuje się obiema rękami. Okazuje się, że dopiero w wieku 2-3 lat możemy nabrać pewności co do tego, którą ręką będzie posługiwać się nasze dziecko. Przewaga jednej ręki jest po części prawdopodobnie uwarunkowana genetycznie, a nie bez związku pozostają czynniki środowiskowe, wychowanie, wpływy kulturowe. Leworęczność jest częściej spotykana u chłopców i częściej u osób upośledzonych umysłowo. U dzieci ze szkół specjalnych stwierdza się 12 % odsetek leworęczności, podczas gdy w szkołach normalnych leworęczność stwierdza się w ok. 5% dzieci . Ale bezzasadny jest związek między leworęcznością, a opóźnieniem rozwoju, mówieniem i umiejętnością czytania. Leworęczność nie jest całkowitym przeciwieństwem praworęczności gdyż dzieci używają na zmianę lewej i prawej ręki, choć dominuje ręka lewa. Władanie lewą lub prawą ręką jest wyrazem przewagi prawej lub lewej półkuli mózgu. Leworęczni, których dominująca prawa półkula odpowiedzialna jest poza tym za poczucie przestrzeni często osiągają sukcesy w architekturze bądź sporcie. Stosowane zwłaszcza w przeszłości drastyczne metody mające na celu zmuszenia dziecka do używania prawej ręki wywoływały zaburzenia emocjonalne, stąd wziął się inny przesąd o związku leworęczności z jąkaniem się.
    << początek
    z ePoradnika
    Moja córka niedługo kończy roczek. Do tej pory karmię ją piersią. Kiedy mogę zacząć podawać jej mleko i jakie? Zaznaczam, że oboje z mężem jesteśmy alergikami i u córki też pojawiły się już pewne objawy alergii.
    Obserwowane zmiany powinna Pani pokazać lekarzowi, jeżeli zmiany są niewielkie poza stosowaniem maści natłuszczających nie wymagają innego leczenia, ale wnikliwej analizie należy poddać dietę dziecka. W przypadku alergii w rodzinie należy powoli rozszerzać dietę dziecka, jak najdłużej karmić piersią. Mleko wprowadzone powinno być uzgodnione z pediatrą. Czas wrowadzenia mleka jest uzależniony od sytuacji indywidualnej (praca zawodowa matki, mało pokarmu itd. nie jest uwarunkowany względami lekarskimi). Powinno to być mleko należące do grupy mlek eliminacyjnych. Dobrym pomysłem jest prowadzenie zeszytu obserwacji i wpisywać jaka jest reakcja skóry na wprowadzany pokarm. Dietę proszę rozszerzać powoli.
    Karmię moją 13-to miesięczną córę piersią czy powinnam kontynuować karmienie. Jeśli chciałabym odstawić Malucha to jakie mleko powinna dostawać (Ania ma alergię na mleko krowie i białko kurze)?
    W przypadku dziecka 13 miesięcznego należałoby powoli odstępować od karmienia naturalnego. Korzyści wynikające z karmienia w tym okresie są niewielkie, natomiast obciążają znacznie kobietę. Wybór mleka sztucznego należy do pediatry, tym bardziej jeśli potwierdzono alergie, w takim przypadku istnieją wskazania do mleka eliminacyjnego. Zapotrzebowanie dziecka 13 miesięcznego na mleko to około 500 ml, a posiłki w ciągu dnia powinny się kształtować: karmienie piersią w niewielkiej ilości, zupa jarzynowa z rosołem (10g mięsa), sok lub przecier owocowy, deser owocowy, biszkopt bezglutenowy, chrupki kukurydziane, posiłki mleczne uzupełnione mlekiem następnym lub mieszanką. Natomiast co do pokarmów zakazanych to w tym wieku dziecka powinny być wprowadzone już wszystkie chyba, że istnieją określone przeciwwskazania (alergia na pokarmy). Z pokarmów nabiałowych jako pierwszy wprowadzany jest twarożek.
    << początek
    .
    rozwój żywienie pielęgnacja szczepienia choroby o nas nota prawna mapa serwisu napisz do nas
    ankietaOK ePoradnik noWWWela sklepikOK kuchnia w sieci forum
    Copyright © 2000-2001 Medycyna & Media